När man 1991 skulle restaurera ett stort, 700 år gammalt krucifix i en kyrka i Tyskland gjordes en sensationell upptäckt. Tillsammans med några reliker från helgon och en flisa från Kristi kors hittades en liten metallkapsel gömd i den korsfästes bakhuvud på krucifixet. I metallkapseln fanns en färggrann fjäril, ca fem cm i diameter, gjord av emalj och silver. På fjärilens ovansida har en okänd mästare detaljerat graverat in Kristi död på korset. Han är fastspikad med tre spikar och har ett blödande sår i sidan. Hans utsträckta armar sträcker sig över fjärilsvingarna.
På ena sidan av korset står Maria, hållande sin vänstra hand över sitt hjärta medan hon sträcker ut den högra handen i klagan. Mitt emot henne, på korsets andra sida, står lärjungen Johannes som sörjande håller en hand framför sitt ansikte. Man ser också ett landskap och en himmel med vita stjärnor. Genom att lägga sex mycket tunna glasskikt ovanpå varandra har konstnären skapat en fantastisk djupeffekt. Att detta vackra konstverk placerades i Kristi huvud på det stora träkrucifixet kan uppfattas som en uppmaning till eftervärlden att alltid ha uppståndelsen i åtanke och medvetande. Ylwa Breidenstein
Sedan långt tillbaka har fjärilen varit en symbol för förvandling och återfödelse. De gamla grekerna hade samma ord för fjäril som för själ. Och redan i den tidiga kristna kyrkan symboliserade fjärilen återuppståndelsen. Påsken firades i fjärilens tecken, som en förvandlingens högtid, där Kristus förvandlar döden till nytt liv och tar med hela mänskligheten i denna förvandling. Konstnären till det lilla fjärilskrucifixet har lyckats fånga just det ögonblick där detta sker, men ännu inte har nått fram till människornas medvetanden. Maria och Johannes sörjer, de varken ser eller upplever fjärilsvingarna som segrande breder ut sig. Hur är det med oss människor idag - kan vi känna vinddraget av uppståndelsens fjärilsvingar?
(Fjärilskrucifix från Regensburg, 1300-t)
"Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas..."
(Första Korinterbrevet 15:51)
Hermann Beckh, som var med och grundade Kristensamfundet, gjorde den här variation på prologen i Johannesevangeliet: